Kærsgård

Kærsgård
Dansk Gås

fredag den 7. august 2015

Hvornår er mad for gammelt?

Det er jo ikke, fordi jeg ønsker mig, at vi skal undgå madspild i Danmark - og i verden. Det er da vigtigt, at vi undgår at smide mad ud.

Jeg er raget uklar med folkene omkring Stop Spild af Mad, og det er ikke fordi jeg har noget imod deres projekt, men som lille producent er jeg presset nu. Og jeg er ked af den selvtægtsmetode, der anvendes via Stop Spild af mad - set i forhold til, hvad vi gør her som lille producent.

Nu får jeg kunder i butikken, som vil argumentere med mig om, hvornår kødet fra vores dyr er for gammelt, så de kan få det til ingen penge. Jeg kan kun fortælle dem, at jeg forholder mig til reglerne, og at det kød vi sælger ikke er for gammelt.

Jeg kan så også være ked af, at salget af vores varer på Kærsgård er for dårligt, fordi folket synes det er for dyrt. Og hvorfor er det så det? Det er fordi vi betaler for noget godt foder til vores dyr. Alt skal kontrolleres og kontrolleres igen - det koster kassen. Stiller et regnskab op i næste mail. Alt det der slipper de nemt om i andre lande. Det er en påstand, som jeg faktisk selv ikke tror på...

Nu vil Dansk Folkeparti fjerne afgiften på den sprut, vi importerer fra Tyskland. JUHU! Så lad da prisen på sprut, sodavand og alt det andet,der gør os dårlige blive fjernet, og så kører vi høje priser på alt det der er sundt. Det skal nok gavne en sund produktion af danske fødevarer.

Der skal tænkes anderledes. Der skal tænkes nyt. Det skal ikke være sådan, at vi små producenter skal fremstille råvarer ned i en kasse, der hedder "gammel, billig mad". Det er vores død. Det er eddermame vigtigt at holde fast i de små producenters gode produktion.

Ellers sælg det hele til Kina, Østlandene - hvis det hele blot går ud på billige fødevarer.

Det kan godt være at nogle fornemmer nye vinde. Men trenden er her: Vi VIL have billig mad. Og det kan vi små producenter ikke leve op til. Æd billig øl, chips og burgere - og gammel mad. Det er det regeringen vil - ny som gammel.

Jeg er træt og sur - og sådan er det. Men virkeligheden er for os små producenter svær at kapere. Vi er færre og færre.

Efterhånden når man til et punkt: Æd det gamle, dårlige "shit" eller lav dine egne råvarer.

Mit ønske for fremtiden er, at der bliver produceret lige netop den mængde mad, der er behov for til en kundekreds, som ønsker den portion af mad, som vi som producenter kan fremstille. Der skal ikke produceres mere end, der kan afsættes.

Fødevarekontrollen har fastsat nogle regler, som burde være tålelige for alle. Dem overholder vi til punkt og prikke her hos Kærsgård - og det koster ekstra.

Vi holder af, hvad vi gør. Det er vores hjerteblod. At konstant skulle diskutere prisen - det er ikke for sjov.

Knus herfra







Ingen kommentarer:

Send en kommentar