Kærsgård

Kærsgård
Dansk Gås

tirsdag den 28. april 2015

Åbent brev til Dan Jørgensen

Jeg har lige sendt dette brev til Dan Jørgensen. Det er min helt egen mening og det kan godt være at jeg rammer nogen, som ikke har fortjent det. Kommenter, hvis I er enige eller uenige.

Kære Dan Jørgensen.

Jeg får at vide af flere, at Bondens Marked er verdens mest velbevarede hemmelighed. Det er ikke altid helt enig i, men nu vil jeg alligevel gerne fortælle om os i håb om, at du en dag ville kigge forbi os.

Bondens Marked repræsenterer først og fremmest de små, innovative bønder, der findes landet rundt. Der er så mange dejlige tiltag på alle områder og så meget entusiasme.

Jeg har nok det største netværk af fødevareproducenter. Det har taget mig meget lang tid at nå hertil, og derfor passer jeg også godt på alle mine kontakter – og det ved de, og det er en stiltiende aftale imellem dem og mig, at man ikke bare sådan vifter rundt med oplysninger til alt og alle – for os små producenter er hårdt pressede. ”Så send os lige din liste over dit netværk”, bliver jeg dagligt spurgt om – den går ikke hos mig. Men man kan da altid kigge på Bondens Markeds hjemmeside.

Tilbuddene til de små producenter er mange fra mere eller mindre seriøse food-apps, fødevarearrangementer, -markeder – og i det hele taget  tiltag der modtager støtte og NU skal vi op at køre med fuld kraft derudaf til glæde for de hårdt arbejdende bønder og de hungrende forbrugere. Jeg modtager dagligt tilbud, og det må mange andre bønder også gøre i forbindelse med: Vi har modtaget penge til vores nye projekt!

Der sker så det, at når støttemidlerne er brugt op, så ophører projektet – eller som det så ofte sker, når vi trækker det lidt længere: Projektet går konkurs, hvilket svier så hårdt til de små producenter, som netop havde fået etableret deres drøm, deres godkendte køkken til 1 mio., deres etableringsomkostninger, deres produktion i mark og på stald. Det er en livsdrøm for mange: ”Jeg kan godt det her med at avle dyr, bær, grøntsager, fremstille marmelade osv. Det er giver mig mere end at sidde på et kontor og jeg kan endelig gøre en forskel.” En hel del siger deres job op for at udleve drømmen og lever uden indtægt – så længe det holder. Og det holder - ind til man havner i noget støttefinansieret projekt.

Og ordet projekt – det siger for mig alt. Det er noget midlertidigt. Det er her man eksperimenterer, men ikke her man etablerer sig.

Jeg ved, der er så mange producenter/bønder, der er hårdt ramte og giver op, fordi de er havnet i de der støttefinansierede, korte projekter. De mister pengene, selvtilliden og modet.

Jeg ville egentligt ironisk – og dog alligevel med dyb alvor - foreslå, at det blev oprettet en projektpulje for de gode bønder, der rammes af de der støtteprojekter, der går konkurs,

Og hvad har det så med Bondens Marked at gøre? Vi gør det bedste, vi kan for at hvile i os selv. Derfor kan det tage lang tid før Bondens Marked bliver kendt og anerkendt. Vi har søgt og modtaget LAG-midler to gange. De penge gik op i røg, og Bondens Marked ”som projekt” fik ingen glæde af de småpenge. De gik til andre og ren administration.

Så Bondens Marked må tage den tid, det tager med de få midler, vi nu har, via stadeleje på markederne på Østerbro og Gisselfeld Kloster og entré på Gisselfeld Kloster. Selv om det er ganske få penge, så er der stadig mange, der ikke forstår, at det koster penge at arrangere markeder med alt det andet, der ligger bagved. Dansken vil have det billigt – og det er en diskussion i en anden tråd.

Bondens Marked er uafhængigt og faktisk derfor et privat foretagende, men jeg fornemmer, vi har mange støtter som oven i købet gider komme forbi os på råkold februar lørdag på Østerbro. De støtter, vi har, betyder mere for mig end mange millioner støttekroner – jeg nævner ingen, for jeg har ingen spurgt om lov. Bondens Marked skal hvile i sig selv – og også helst uden min husbonds løntilskud fra det private erhverv.

Faxe Kommune har dog været rigtig flinke til at støtte madkulturarrangementer under Bondens Marked – det skal nævnes. Og der er nu ikke så meget pjat der.

Allerhelst så jeg dig gerne på Gisselfeld Kloster enten den 20. eller den 21. juni, så du kunne gå rundt og få en snak med producenterne. Skal der uddeles offentlig støtte, gives den bedst ud til producenterne, tror jeg, du vil lære. Du skal få lov til at gå rundt selv - eller med følge – og sludre i god ro og mag, så du kan høre vores historier.

Håber meget at se dig på Gisselfeld Kloster ved Haslev!

Med venlig hilsen

Jette Højholdt Mikkelsen
Teestrup Bygade 14
4690 Haslev
Tlf.: 2819 8508
- Vi er også på Facebook

banner-468x60px_step2 (4).jpg

Næste Bondens Markeder afholdes:
- Østerbro: Hver den første og tredje lørdag i måneden
- Gisselfeld: 20. og 21. juni; 3. og 4. oktober

Ingen kommentarer:

Send en kommentar